Yer Fıstığı Alerji Yapar Mı

yer fıstığı alerji yapar mı
yer fıstığı alerji yapar mı

Yer fıstığı sosyal medyanın da etkisi ile son zamanlarda özellikle fıstık ezmesi formunda dikkatleri üzerine çekiyor. Özellikle influencerlar ve spor yapan kişilerin beslenme programlarında oldukça fazla miktarlarda fıstık ezmesi kullandığını görebiliyoruz. Ancak bir tarafta da uzmanlar yer fıstığının dikkatli tüketilmesi gerektiğini söylüyor. Gelin bugün hep beraber yer fıstığının faydalarını, zararlarını konuşalım.

Yer Fıstığının Faydaları Nelerdir

Yer fıstığı hem karbonhidrat hem protein hem de yağ kaynağı olması sebebiyle enerji dengesi faydalı bir kuruyemiştir. Yani bal, şeker, glukoz şurubu gibi her hangi bir şey eklenmemiş fıstık ezmesi düşük miktarda karbonhidrat içerdiği için tercih edilebilir. Yine yer fıstığındaki yağ asitleri doymamış yağ asitlerinden yüksektir bu nedenle tercih edilebilir. Ve protein içeriği de yüksek olduğu için daha doygun ara öğün yapmak isteyenler için hem yer fıstığı olarak hem fıstık ezmesi olarak özellikle de sporcular tarafından tercih edilebilir. B3, B6, E, B7 Vitamini, magnezyum, bakır, demir, potasyum, çinko minerallerini içermektedir. Yani vitamin ve minerallerden de zengin bir içeriği vardır.

Aman Dikkat

Madem bu kadar çok faydası var neden dikkatli oluyoruz diyebilirsiniz. Ancak fıstığın yağ içeriğinin yüksek olduğundan bahsetmiştik yani kalorisi de çok yüksektir. Bu nedenle özellikle kilo vermek isteyen kişilerin kontrollü tüketmesi gereken bir besindir. 100 gram fıstık ezmesi yaklaşık 600 kaloriyken bu enerjinin neredeyse yarısı yağ kaynaklıdır.  Yağ asidi  türü de sağlıklı beslenmede çok etkilidir. Yer fıstığı Omega-6 yağ içeriği de yüksek bir besindir. Omega-6 yağ asidi diyette daha kontrollü alınması gereken bir yağ asididir. Çünkü yapılan çalışmalar fazla alındığı zaman bazı iltihabi ve kronik hastalıkların riskinin artabileceğini kanıtlamıştır. Alerjiye  sebep olabilir. Yer fıstığı alerjisi en yaygın alerji tiplerindendir. Bu nedenle mutlaka alerjinizin olup olmadığını kontrol etmelisiniz.

Besinleri tüketirken biyo yararlanımımız da çok önemlidir. Ancak yer fıstığı besin maddelerinin emilimini engelleyen ve beslenme değerini düşüren fitik asidi içermektedir. Fitik asit sindirim sisteminden demir ve çinko emilimini engeller. Bu nedenle, fıstığın fazla tüketilmesi özellikle de yeterli ve dengeli beslenmiyorsanız bu minerallerin zaman içinde eksikliklerinin görülmesine neden olabilir. Aflatoksin çok ciddi bir problemdir. Hasattan sonra fıstıklar uygun şekilde kurutulmaz ve saklama esnasında sıcaklık, nem değerlerine dikkat edilmezse aflatoksin küfü ile kontamine olabilir. Ciddi aflatoksin zehirlenmesi karaciğer yetmezliği ve karaciğer kanserine bile neden olabilir. Bu nedenle güvenilir ürünler kullanılmalıdır.

Yer Fıstığının Besin Ögeleri Nelerdir

  • 2 yemek kaşığı yaklaşık 32 gram fıstık ezmesinin değerleri aşağıdaki gibidir.
  • Kalori: 188 kcal
  • Karbonhidrat: 7 gram
  • Lif: 3 gram
  • Yağ: 16 gram
  • Doymuş yağ: 3 gram
  • Protein: 8 gram
Önceki İçerikMagnezyumun Faydaları Nelerdir
Sonraki İçerikDiyette Turşu Kilo Aldırır Mı